Dicht op de huid - Educatie

Laat je verrassen door het werk van leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Bijna 400 leerlingen, van onderbouw VMBO tot VWO 6, hebben een werk gemaakt geïnspireerd op het concept lichaam, haar grenzen en de maakbaarheid hiervan. Ze tonen oplossingen voor persoonlijke actuele thema’s rondom het menselijk lichaam zoals (im)perfectie, bescherming en het delen of verbergen van emoties. Het ingezonden werk is bekeken en geselecteerd door sieraden conservator Anne-Karlijn van Kesteren, deelnemend kunstenaar Katja Prins en Femke Hogenbosch & Lore van der Wagen van de educatie van Museum Arnhem.

Met dank aan de begeleiding van alle docenten, de inbreng van de leerlingen en de deelnemende scholen van de Gelderse onderwijs groep Quadraam: Montessori College Arnhem, Beekdal Lyceum, VMBO ‘t Venster, Candea College.

De geselecteerde werken

Vmbo ‘t Venster: Candea College: Montessori College: A. Nina van Krilling - Pollution forever

Het afvalprobleem wordt steeds groter. De sjaal is een stroom van plastic afval die om de nek wordt gedragen om te laten zien hoe verstikkend dit probleem is voor mens en dier. Nina van Krilling is een vijfdejaars VWO leerling van het Beekdal Lyceum

B. Pien Vijftigschild - No waste dress

Pien heeft een jurk gemaakt met als statement dat we meer moeten recyclen. Het is geïnspireerd op de veren van vogels en gemaakt van afvalplastic en afval wat ze gevonden heeft in de natuur. Pien Vijftigschild is een tweedejaars VWO leerling van het Beekdal Lyceum

C. Roos Vonk - Gezichtsbedrog

Dit is een sieraad wat symbool staat voor een “neppe emotie”. Mensen verbergen verdriet met een neppe glimlach. Hiermee wil ze laten zien dat het niet erg is om je ware emotie te tonen. Roos Vonk is een vijfdejaars HAVO leerling van het Beekdal Lyceum.

D. Elif Günes - Op afstand houden

Als inspiratie is een personage uit de serie Lexa gebruikt. De vorm is een combinatie van het zachte uiterlijk en het harde wat toch helemaal niet aaibaar is. Elif Günes is een tweedejaars leerling van het Beekdal Lyceum

E. Phebe en Ruby van Bruggen - De mooie kant van gezichtshaar

Veel mensen laten gezichtshaar weghalen omdat dit niet hoort bij perfectie. Phebe en Ruby laten hier zien dat gezichtshaar ook heel positief en perfect kan zijn. Phebe en Ruby van Bruggen zijn vierdejaars HAVO leerlingen van het Montessori College.

F. Fenne Braakhekke en Merle Trip - Suncap

Laad je telefoon op terwijl je buiten bent. Fenne Braakhekke en Merle Tip zijn derdejaars leerlingen van het Montessori College.

G. Richano Willemsen en Rico Rustwijk - Multimasker

Rico heeft een litteken op zijn wang door een val van vroeger en vindt dit niet mooi. Richano heeft mooi lang glanzend haar waar hij trots op is en laat het nog langer groeien. Samen hebben ze een masker met lang haar gemaakt. Richano Wilemsen en Rico Rustwijk zijn eerstejaars leerlingen van VMBO ‘t Venster.

H. Meis Pieko - Acne Miànjù

Het mondkapje komt uit China en wordt gedragen als modeaccessoire maar wordt ook gebruikt tegen ziektes en CO2 uitstoot. Meis heeft het ontworpen om iets lelijks zoals acne te verbergen zodat je niet meer onzeker hoeft te zijn. Zeker omdat de sociale media waar iedereen perfect wil zijn, zo’n grote invloed heeft. Meis Pieko is een vierdejaars HAVO leerling van het Montessori College.

I. Tess Hendriks - Hands off


Wat Tess en haar vriendinnen meemaken tijdens het uitgaan is verschrikkelijk, ze heeft het over aanranding, verkrachting en seksuele intimidatie. “Je lichaam is dan even niet meer van jou maar van je belager. Hoe traumatiserend dit ook is, je kunt er sterker door worden”. In het werk laat ze zien dat de controle over het lichaam, letterlijk, in de handen van iemand anders was. De plek van de handen op het korset is de plaats waar deze handen nooit hadden mogen zijn. Door de glitters er stuk voor stuk op te maken laat ze de power van de vrouw zien. Door het dragen ervan ze laat zien dat dit gebeurd is en hoopt dat het daardoor minder pijn doet. “Je draagt het voor altijd bij je, maar als dat dan toch moet dan als fashion statement.” Ze maakt van een nare gebeurtenis een fashion statement. Tess Hendrks is een zesdejaars VWO leerling van het Beekdal Lyceum.

J. Josie van der Ham en Lois van Oijen - Shelly

Bescherming van de oorschelpen. Josie van der Ham en Lois van Oijen zijn derdejaars leerlingen van het Montessori College.

K. Mare Knegt - Online

Alle vragen die je als moeder continu moet beantwoorden word je wel eens gek van! Vandaar deze oren die je ook eens af kan doen. Zo kan je even je ding doen zonder prikkels van buiten. Mare Knegt is een vierdejaars HAVO leerling van van het Montessori College.

L. Blom van Beuzekom en Isis van Bolderen - Breathing Peter

Het gasmasker beschermt je tegen alle luchtvervuilingen zoals uitlaatgassen en zorgt er tegelijkertijd voor dat je een frisse en gezonde lucht kan inademen. Blom van Beuzekom en Isis van Bolderen zijn vierdejaars HAVO leerlingen van het Montessori College.

M. Luna van der Pol - Steun

Een sieraad met een verhaal. Je staat er niet alleen voor, het is gebaseerd op een arm van iemand die om je heen slaat. Het biedt bescherming tegen bedreigingen, stalken, ongewenste aanrakingen en angst. Luna van der Pol is een vierdejaars HAVO leerling van het Beekdal Lyceum.

N. Alaa Bash - Dit ben ik!

Op de hoofddoek staan de belangrijke zaken uit Alaa haar leven: twee vlaggen, haar naam, de kat en de initialen van belangrijke mensen om haar heen. Alaa Bash is een tweedejaars leerling van VMBO ‘t Venster.

O. Nienke de Schoolmeester - Schouderobject

Het sieraad is op twee manieren te dragen. Een is er om je schouders te verbreden en twee is om je erin te verschuilen. Nienke de Schoolmeester is een derdejaars HAVO leerling van het Candea College.

P. Tarik Teeling - De verlichte handschoen

De huid is een zintuig waarmee je voelt en dit doe je vooral met je handen. Elke vingerafdruk is uniek en dat is bij deze handschoen ook, elke vinger heeft een ander patroon. Tarik Teeling is een leerling van het Montessori College.

Q. Indy Hennequin - Hoe het oogt

Een draagbaar object ter bescherming van je emoties door je ogen een beetje te bedekken. Indy Hennequin is een vierdejaars VWO leerling van het Beekdal Lyceum.

R. Isis van Dijk - The social lens

Mensen praten steeds minder makkelijk met elkaar. Met deze lens in je oog/bril en een helix in je oor kun je de gegevens van mensen makkelijker aflezen. Zo leer je elkaar beter kennen in de toekomst. Isis van Dijk is een derdejaars HAVO leerling van het Candea College.

S. Lisa Vesters - De wereld hangt van veiligheidsspelden aan elkaar

De wereld is instabiel en met dit sieraad maakt ze een afschrikkend statement. Lisa Vesters is een tweedejaars leerling van het Beekdal Lyceum.

T. Jara Boshuizen en Noa Weetink - De witte kraag

Het is een neksteun in klassieke stijl. Jara Boshuizen en Noa Weetink zijn derdejaars leerlingen van het Montessori College.

Fotografie door Gresnigt & van Loon

U. Jacob Hagedoorn en Valentijn Heuver - De schoolhoed

Leg je schoolboeken op de hoed, zet m op en alle informatie stroomt zo in je hoofd. Je hoeft nooit meer te leren. Jacob Hagedoorn en Valentijn Heuver zijn derdejaars leerlingen van het Montessori College