20. Leanie van der Vyver

Slinky
2016

De Zuid Afrikaanse Leanie van der Vyver is gefascineerd door de mate waarin vrouwelijke iconen invloed hebben op de publieke mening over wat sexy is. Vrouwen als Miley Cyrus en Nicky Minaj bereiken met hun optredens en media-aandacht een groot publiek. Volgens Van der Vyver worden de vrouwen echter meer gewaardeerd om hun sexappeal dan om hun daadwerkelijke talent. Door het tonen van veel naakt verleggen ze volgens Van der Vyver de grens van wat sexy is steeds een stukje verder.

Van der Vyver bestudeerde de optredens van Miley Cyrus en Nicky Minaj en het viel haar op dat beide vrouwen vaak met de benen wijd gespreid voor het publiek verschenen.

De schaamstreek behoort hierdoor schijnbaar steeds meer tot een gebied waar de aandacht op wordt gelegd. Met het ontwerp Slinky reageert Van der Vyver op deze nieuwe ‘mode’. Het ontwerp zet de aandacht wel op scherp: het penetreert ook het lichaam, waardoor de grens van wat privé is nog verder wordt overschreden. Wat is de volgende stap in wat sexy is?

Leanie van der Vyver, Slinky, 2016, foto Ulrich Knoblauch